NORGES FØRSTE KVINNELANDSLAG – I COUNTER-STRIKE

Neste uke går våre beste kvinner ut i kamp med flagget på brystet, i et online Europamesterskap. Norges E-sportforbund ønsker at dette er starten på en solid satsing for kvinner i E-sport.

På 90-tallet hadde vi Kjersti Grini og Linda Medalen, deretter fikk vi Cecilia Brækhus og Marit Bjørgen, og i dag Aurora og Minnie. Nevnte jenter er co-kapteiner på det norske landslaget i CS, et stort initiativ for å løfte frem E-sport for kvinner nasjonalt. Norges E-sportforbund ønsker å se de kvinnelige spillerne opp og frem, vise de eksisterer og ikke minst er legitime konkurransespillere så derfor satser vi og sender et lag til EM.
Laget består av: Marita «Minnie» Sørensen, Aurora «Aurora» Lyngdal, Anniken «Anniken» Bergersen, Thea «Pullox» Evensen og Kaia «Kiki» Holmen.

Turneringen gjennomføres fra 12. – 18. september, foregår online og det best presterende laget vil kvalifisere seg for VM på Bali i starten av desember. Over 120 land deltar i regionale og nasjonale kvalifiseringer for en plass i den 14ende utgaven av IESF sitt VM-sluttspill, hvor Norge deltar i Counter-Strike, DOTA 2 og Tekken 7.

Spillerne har uttalt en stor drivkraft for å delta er å kunne være forbildene de selv manglet som yngre jenter, og NESF ønsker dette er starten på jevnlig deltakelse i internasjonale konkurranser for Norges beste kvinnelige e-sportsutøvere. Lagkaptein Aurora “Aurora” Lyngdal sier selv dette om prosjektet: “Æ/Vi Glede oss masse til å spille landslagskamp, alltid en kjempe stolthet å spille med flagget på brystet og vi håpe det kommer til å skinne igjennom! Heia Norge!!”

Følg jentenes i EM på: twitch.tv/norgesesport/home

EM spilles hver dag fra 12 september kl 19
Om jentene går videre blir det sluttspill fra kl 11:00 lørdag 17. september.

For spørsmål vedrørende pressemeldingen, kontakt President i NEFS, Himanshu Gulati på +47 454 29 332

Norges E-sportforbund

Samarbeidspartnere