
– Skal vi utvikle norsk e-sport på en bærekraftig måte, må vi sette helse og helhet i sentrum. Denne artikkelen er et godt eksempel på hvordan e-sportens topputøvere allerede lever etter de prinsippene vi ønsker å spre til hele e-sportmiljøet, sier president Ole R. Jørstad i Norges E-sportforbund (NESF).
Nylig publiserte Forskning.no en artikkel som viser at moderne e-sportlag i stadig større grad legger vekt på fysisk trening, ernæring, hvile og mental balanse. Den gamle myten om gameren som lever på energidrikker og pizza hører hjemme i fortiden, ifølge forskerne som uttalte seg til Forskning.no.

– Denne forskningen er verdifull for oss, fordi den viser hvor viktig det er å løfte fram at e-sportutøvere også er seriøse når det gjelder å bli best mulig innenfor sine grener. For å prestere må de ha gode rutiner for fysisk trening, ernæring, søvn og mental balanse. Det er et budskap vi i Norges E-sportforbund jobber hardt med å formidle, sier Jørstad.
– For oss er det avgjørende å bryte ned myten om at e-sport bare handler om å sitte foran en skjerm. De beste utøverne viser at riktig kosthold, fysisk trening og gode pauser er like viktig som selve spillet. Dette er akkurat hva vi ønsker å få frem, og derfor er det veldig verdifullt at solid forskning underbygger dette, fortsetter han.
Til Forskning.no sa spillforsker Tobias Scholz ved Universitetet i Agder: «Hvis du ser på moderne profesjonelle spillere, ser de faktisk ut som atleter.» Han pekte også på at de som blir virkelig profesjonelle ofte reduserer ren spilletid: «Du spiller mye mindre jo mer profesjonell du blir.»

Professor Stephen Seiler ved UiA, som har ansvar for det fysiske opplegget til e-sportsstudenter, fortalte til Forskning.no: «Vi vet mye om hvordan vi skaper de beste forutsetninger for prestasjon over tid. Dette er spennende å jobbe med i UiAs e-sportprogram, hvor det ikke har vært så lang tradisjon for det.» Han understreket også viktigheten av balanse og kontinuitet: «Du bør ikke trene hardt hver gang du trener. De fleste treningene dine bør være lette eller middels harde, med noen tunge treninger innimellom. Når en idrettsutøver havner på pallen, handler det ikke om den harde intervalløkten de gjorde for to uker siden. Det handler om at de har vært friske de siste seks månedene, og kunne trene over tid.»
– Skal vi utvikle norsk e-sport på en bærekraftig måte, må vi sette helse og helhet i sentrum. Denne artikkelen er et godt eksempel på hvordan e-sportens topputøvere allerede lever etter de prinsippene vi ønsker å spre til hele e-sportmiljøet, sier Jørstad.
Han legger til: «I tillegg er det et viktig budskap for oss at vi ønsker at alle som sitter hjemme på jente- eller gutterommet, finner en e-sportklubb i nærmiljøet og engasjerer seg der. Det å komme inn i slike positive miljøer med mennesker som har samme interesser, er veldig utviklende. Og vi skal ha en plass for alle, uansett alder, kjønn, etnisitet, funksjonsnedsettelser, legning og religion. Vi snakker om TOTAL inkludering. Det er ingen det ikke er plass til hos oss.»